Gdy w 1997 roku spółka utworzona przez OPZZ przejmowała Fundusz Wczasów Pracowniczych , przedsiębiorstwo to dysponowało 293 obiektami hotelowymi. Po 16 latach, na przełomie roku 2013/2014 zostało ich 46 - 16 proc. tego, co objęła . A ilość miejsc noclegowych skurczyła się niemal o 76 proc.
To dane z właśnie opublikowanego raportu NIK. W kwietniu 2015 r. Izba drugi raz wzięła pod lupę byłe mienie FWP. - Kontrolowaliśmy działania ministra skarbu dotyczące realizacji wyroku TK i praw nadzorczych majątku b. FWP. I tu trzeba dokonać bardzo wyraźnego rozgraniczenia: negatywnie oceniliśmy działania poszczególnych ministrów dotyczących przyjęcia ustawy, natomiast zauważyliśmy, że zarówno ministerstwo jak i Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa podejmowała działania, które miały na celu utrudnić zbywanie tego majątku, zniechęcać potencjalnych inwestorów informując ich, że sprawa majątku nie jest jeszcze ostatecznie uregulowana – mówi Tygodnikowi Solidarność prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.
Krótki kurs FWP Fundusz Wczasów Pracowniczych utworzono w 1949 r. po to, by organizował i prowadził domy wczasowe, w których odpoczywać będą ludzie pracy. Źródłem jego finansowania były dotacje z budżetu państwa, wypracowane własne dochody oraz dochody z majątku państwowego lub majątku przedsiębiorstw przekazanego FWP w zarząd. W roku 1988 przyjęto ustawę o FWP. Fundusz , został przekształcony w jednostkę organizacyjną „ogólnokrajowej organizacji związkowej”. Ustawa nie wymienia żadnej organizacji z nazwy, lecz wiadomo, że wówczas mogło nią być jedynie OPZZ. ( W stanie wojennym dotychczasowe związki zawodowe, w tym przede wszystkim NSZZ Solidarność zostały zawieszone a następnie zdelegalizowane, OPZZ, powstałe pod koniec 1984 r., zarejestrowano w 1985 r.). Dziewięć lat później, za rządów koalicji SLD-PSL, parlament III RP postanowił, iż ową jednostkę organizacyjną przejmie spółka utworzona przez OPZZ. Tak powstała FWP spółka z o.o, której jedynym udziałowcem był ten związek zawodowy. Solidarność zaskarżyła ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, a ten w roku 1998 orzekł, iż zadysponowanie majątkiem FWP na rzecz tylko jednej organizacji związkowej jest niezgodne z konstytucją; stwierdził też, że kwestie dotyczące tego majątku wymagają „pilnej interwencji ustawodawczej”. Innymi słowy – sprawa dziedziczenia majątku po państwowym FWP jest niejasna, i sejm jak najszybciej musi o tym ustawowo zdecydować. A OPZZ tylko tym majątkiem administruje.
Ewa Zarzycka
Cały artykuł w najnowszym numerze "TS" (10/2016) - do kupienia również w wersji cyfrowej TUTAJ