Imieniny:
Ludomira, Makarego, Wiliany
Użytkowników on-line: 38

Szukaj na stronie

Najnowszy numer



76% rynku prasy w Polsce skupiają trzy niemieckie koncerny

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16

Na początku tzw. transformacji mediów interesy na polskim rynku robili Francuzi, Włosi, Norwegowie, Amerykanie i oczywiście Niemcy, ale też polscy inwestorzy próbowali swoich sił w tym biznesie. Dziś na rynku prasowym, radiowym i na rynku portali internetowych dominują Niemcy.

Powinniśmy mówić polskie media, czy może raczej media w Polsce? Jeszcze jakiś czas temu wydawało się, że kwestia tego, kto jest właścicielem tzw. mediów komercyjnych w Polsce wydawała się drugorzędna. Wszak i redaktorzy naczelni, i wydawcy, i dziennikarze są Polakami. Piszą artykuły dla polskich czytelników, opracowują materiały radiowe i telewizyjne dla polskich słuchaczy i widzów. Po polsku. Istniała grupa ludzi, która uparcie wyrażała ocenę, że na rynku medialnym w Polsce dominują pisma i rozgłośnie, które nie są polskie, lecz polskojęzyczne, jak to określali, ale owa grupa dość powszechnie była uważana za grono oszołomów i wariatów. Określenie „media polskojęzyczne” ma mocno pejoratywny, obraźliwy charakter i tylko z tego powodu ocena, że na rynku mediów w Polsce mamy do czynienia z dominacją zagranicznych i to głównie niemieckich koncernów, uważana była za wariactwo. Tymczasem okazuje się, że wariaci nie byli tacy szaleni. Raczej ci uważający się za normalnych byli ślepi.

Jak podają dziennikarze portalu jagielloński24.pl, podmioty o kapitale zagranicznym kontrolują aż 76 proc. rynku prasy w Polsce, przy czym aż dwie trzecie segmentu prasowego skupiają w swoich rękach trzy niemieckie koncerny: Bauer, Ringier Axel Springer i Verlagsgruppe Pasau.

Bauer
Liderem jest niemieckie wydawnictwo Bauer z Hamburga, które posiada w Polsce blisko 40 czasopism i kontroluje 1/3 rynku. Najważniejsze tytuły to: „Pani”, „Twój Styl”, „Olivia”, „Świat Kobiety”, „Kobieta i Życie”, „Tina”, „Chwila dla Ciebie”, „Rewia”, „Życie na Gorąco”, „Bravo”, „Bravo Girl”, „Bravo Sport”, „Świat Wiedzy” czy „Tele Tydzień”. Najpopularniejsza stacja radiowa w naszym kraju (obecnie ponad 25 proc. rynku), czyli RMF FM do 2008 roku była polska. Teraz jej głównym udziałowcem jest Bauer. Koncern z Hamburga jest też właścicielem Grupy Interia.pl, trzeciej pod względem popularności platformy internetowej w Polsce. Bauer swoją ofensywę na polskim rynku mediów zaczął w 1991 roku.

Ringier Axel Springer
Szwajcarsko-niemiecki Ringier Axel Springer to kolejny potentat, wydawca najpopularniejszego w Polsce dziennika, czyli „Faktu”. Sprzedaje dziennie około 300 tys. egzemplarzy tej gazety. Ten sam koncern jest też właścicielem „Newsweek Polska” oraz miesięcznika „Forbes”. Posiada również 49 proc. udziałów w wydawnictwie Infor Biznes, które jest właścicielem „Dziennika Gazety Prawnej”. Do szwajcarsko-niemieckiego koncernu należy też największy polski dziennik sportowy „Przegląd Sportowy” i nasz regionalny „Sport”. Ringier Axel Springer to również hegemon w polskim internecie – jest większościowym udziałowcem Grupy Onet.pl, największej platformy internetowej w Polsce. Tak na marginesie, popularna porównywarka cen - skąpiec.pl od zeszłego roku też należy do tego koncernu. Niemieckie wydawnictwo Axel Springer (nawiasem mówiąc, też z Hamburga) na rynku mediów w Polsce pojawił się w 1994 roku, wydając „Panią Domu”. Po fuzji ze szwajcarskim wydawnictwem Ringier AG w 2010 roku działa w Polsce jako Ringier Axel Springer Polska.

Polska Press - Verlagsgruppe Pasau
Rynek prasy regionalnej jest zdominowany przez Grupę Polska Press, należącą do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Pasau. Ten niemiecki koncern przejął aż 18 dzienników regionalnych, tych najbardziej poczytnych, z długimi tradycjami, m.in „Dziennik Zachodni”, „Gazetę Krakowską”, „Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Express Ilustrowany”, „Gazetę Wrocławską”, „Głos Wielkopolski” czy „Kurier Lubelski”. Posiada też ok. 100 tygodników regionalnych i lokalnych. Praktycznie 90 proc. regionalnej prasy w Polsce wraz z powiązanymi z tymi tytułami portalami internetowymi jest w rękach tego jednego, niemieckiego koncernu. Serwisy ogłoszeniowe gratka.pl to również własność tej niemieckiej grupy.

Stefan Woźnicki


więcej na: www.solidarnosckatowice.pl


Komentarze:
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Komentarz tygodnia

Nasz Youtube

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16

Wydanie specjalne
Polska nszz solidarność polityka praca regiony więcej…