Niedawno świat zelektryzowały nieuczciwe praktyki niemieckiego koncernu Volkswagen. Polegały one na manipulacji wskaźnikami emisji spalin w produkowanych samochodach, a tym samym na wprowadzaniu klientów w błąd. Szokuje zwłaszcza, że proceder ten trwał od lat! Po samych tylko polskich drogach jeździ aż 140 tysięcy takich pojazdów. Przekonaj się, czy wśród nich jest także twój. Postępowanie wyjaśniające, dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach koncernu Volkswagen, wszczął 14 października 2015 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wezwał Volkswagen Group Polska do przekazania informacji niezbędnych do ustalenia, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Urząd będzie też na bieżąco analizował przebieg działań naprawczych prowadzonych przez koncern, ściśle współpracując z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska. Sprawdzi, czy nie wpłyną one niekorzystnie na koszty eksploatacji, osiągi samochodów lub emisję spalin.
Wspomniany proceder dotyczy dużej liczby użytkowników samochodów: zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Kwestionowane przez różne urzędy działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych. Volkswagen Group Polska potwierdził wprowadzenie na polski rynek blisko 140 tysięcy pojazdów marki Audi, Skoda, Seat i Volkswagen z systemem manipulującym poziomem emisji spalin.
UOKiK zbada, czy klienci koncernu mogli być wprowadzeni w błąd. W tym celu przeanalizuje materiały reklamowe dotyczące pojazdów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin. Sprawdzi, czy zawierały one informacje dotyczące poziomu emisji tlenku azotu lub szczególnych właściwości w zakresie stopnia emisji spalin, jak na przykład deklaracje przyjazności dla środowiska. Ustali również, czy ich rzeczywisty poziom odbiega od wartości deklarowanych w reklamach i ofertach koncernu.
Jeśli podejrzewasz, że jesteś posiadaczem samochodu z wadliwym systemem emisji spalin, koniecznie sprawdź to na stronie internetowej, którą uruchomił Volkswagen Group Polska dla poszczególnych marek pojazdów:
Volkswagen: http://info.volkswagen.com/pl/pl/home?tab=check-own-car;
Audi: http://www.audi.pl/pl/brand/pl/service/akcja-serwisowa.html;
Skoda: http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/pl-pl?s=W&cd=0;
Seat: http://www.seat-auto.pl/serwis/silniki-diesel/sprawdz-swoj-samochod.html. Gdy twoje podejrzenia się potwierdzą, spółka powinna – po opracowaniu odpowiedniej procedury naprawczej – powiadomić cię o konieczności pojawienia się w dogodnym dla ciebie terminie w serwisie, by sprawdzić stan techniczny twojego auta. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek zagrożeń producent dokona naprawy na własny koszt.
Równoległe działania podejmuje Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, Volkswagen Group Polska ma obowiązek powiadomienia TDT o zagrożeniu dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska oraz usunięcia go. TDT zaś analizuje i ocenia plan działań naprawczych producenta, a także sprawdza stan jego realizacji. Ze względu na poziom skomplikowania naprawy, koncern ma prawo – w uzgodnieniu z TDT – zaplanować przeprowadzenie akcji naprawczej w dalszym terminie, dlatego brak pilnego wezwania do serwisu nie powinien być powodem do twojego niepokoju. Informacji w tej sprawie udziela
Transportowy Dozór Techniczny: tel. 22 490 29 02, e-mail info@tdt.pl.Jeśli skontaktowałeś się z koncernem i uzyskałeś informację, że nie planuje on naprawy a złożona reklamacja nie została rozpatrzona, lub jej przeprowadzenie spowodowało spadek osiągów albo wzrost kosztów eksploatacji, napisz do UOKiK na adres: diesel@uokik.gov.pl. Dołącz do maila dane identyfikacyjne oraz dokumentację sprawy: kopię korespondencji z przedsiębiorcą, zawarte umowy itp. Otrzymane dane zostaną wykorzystane w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego. UOKiK przygotował również porady dla konsumentów posiadających pojazdy z wadliwym systemem emisji spalin. Można je przeczytać i pobrać ze strony Urzędu.
Konsumenci poszukujący pomocy w swoich indywidualnych sprawach mogą również uzyskać bezpłatną poradę prawną kontaktując się z: powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów lub organizacją konsumencką. Ich adresy można znaleźć na stronie: https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php. Można się też skonsultować z konsumenckim centrum e-porad: porady@dlakonsumentow.pl prowadzonym przez Federację Konsumentów, www.federacja-konsumentow.org.pl, lub z bezpłatną Infolinią Konsumencką, tel.: 800 889 866, czynną od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, prowadzoną przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, www.konsumenci.org. Pomoc w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami oferuje również sieć polubownych sadów konsumenckich działających przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Anna Nowak
fot. T. Gutry