Obowiązki wobec pracownika tymczasowego

Agencja pracy tymczasowej zaproponowała mi zawarcie z nią umowy o pracę. Ponieważ pierwszy raz spotykam się z taką agencją, chciałabym się dowiedzieć, jakie są jej obowiązki wobec pracownika tymczasowego?

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych oraz zasady ich kierowania do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika reguluje ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U.2003.166.1608).
Pracą tymczasową jest wykonywanie zadań o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub których terminowe wykonanie przez stałych pracowników pracodawcy użytkownika nie byłoby możliwe, lub których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika.
W pracy tymczasowej występują trzy podmioty: agencja pracy tymczasowej, pracownik tymczasowy i pracodawca użytkownik.

Agencja pracy tymczasowej to podmiot świadczący usługi w zakresie pośrednictwa pracy tymczasowej. Agencja zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy.
Pracownikiem tymczasowym jest pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika.
Pracodawca użytkownik to pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie.
Przed zawarciem umowy i skierowaniem do pracy pracownika agencja uzgadnia na piśmie z pracodawcą użytkownikiem:
- rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
- wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
- przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej,
- wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego,
- miejsce wykonywania pracy tymczasowej,
- zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposobu i terminu przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika,
- zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż te, które spoczywają na pracodawcy-użytkowniku obligatoryjnie,
- zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Przed zawarciem umowy o pracę agencja ma obowiązek zawiadomić przyszłego pracownika tymczasowego o uzgodnieniach, o których mowa wyżej.
Po zawarciu umowy o pracę agencja kieruje pracownika do pracy u pracodawcy użytkownika.

Do obowiązków pracodawcy użytkownika wobec pracownika tymczasowego należy między innymi:
- zapoznanie pracownika podejmującego pracę z zakresem jego obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz jego podstawowymi uprawnieniami,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w następującym zakresie: dostarczenie odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, zapewnienie napoi i posiłków profilaktycznych, przeprowadzenie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie o tym ryzyku,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika tymczasowego,
- udzielanie urlopu wypoczynkowego,
- umożliwianie pracownikowi dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych organizowanego przez pracodawcę użytkownika, z zastrzeżeniem pracownika tymczasowego wykonującego pracę do 6 tygodni na rzecz pracodawcy użytkownika.
 Pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.

Do obowiązków agencji pracy tymczasowej wobec pracownika tymczasowego należy między innymi:
- przestrzeganie zakazu dyskryminacji w stosunkach pracy,
- wypłacanie terminowo i prawidłowo wynagrodzenia,
- zaspokajanie w miarę możliwości i posiadanych warunków potrzeby socjalne, bytowe i kulturalne pracownika tymczasowego,
- prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w tym akt osobowych, za wyjątkiem ewidencji czasu pracy,
- poddawanie pracownika wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim,
- realizowanie obowiązków dotyczących bhp w pozostałym zakresie nieprzyjętym przez pracodawcę użytkownika
- wydanie świadectwa pracy pracownikowi tymczasowemu.
Agencja pracy tymczasowej wypełnia względem pracownika tymczasowego obowiązki pracodawcy, które nie obciążają obligatoryjnie pracodawcy użytkownika i nie wynikają z procesu organizacji pracy, a ponadto nie zostały przejęte przez pracodawcę użytkownika na podstawie umowy z agencją.

Barbara Stefaniak-Gnyp radzi