Powrót Sokoła

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Magii w polskiej motoryzacji wiele nie było, ale jest jeden szczególny wyjątek. Przedwojenny symbol potęgi polskiego przemysłu motoryzacyjnego – legendarny motocykl Sokół 1000. Czczony, otoczony najwyższym pietyzmem i praktycznie niedostępny. Teraz, kiedy po okresie zachłyśnięcia się zachodem i jego produktami wróciła moda na stare, polskie motocykle ten dowód kunsztu przedwojennych, polskich konstruktorów jest obiektem westchnień fanów jednośladów.


Trend jest widoczny do tego stopnia, że produkcja Sokoła 1000 znowu ruszyła. 

Ikony polskiej motoryzacji

Moda na stare polskie samochody i motocykle jest tak powszechna, że dostrzegają go nawet chcący zarobić na resentymencie Polaków spece od reklamy. Wskazują na to działania PKN Orlen, który od 29 września br. zorganizował kampanię reklamową „Kultowe Polskie Motocykle”, w której nagrodami są żetony z wizerunkami kultowych polskich motocykli. Cała kolekcja to sześć żetonów – pięć mosiężnych (motocykle: Junak, WFM, SHL, Gazela i motorower Osa) oraz jedna srebrna, gdzie na rewersie znajduje się wizerunek motocykla Sokół. Wcześniejsza akcja „Kultowe Polskie Samochody”, obejmująca monety z Fiatem 126p, Fiatem 125p, Syreną, Polonezem i Warszawą przeszła wszelkie oczekiwania pomysłodawców.

Chińszczyzna z polską marką

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach został zaprezentowany prototyp motocykla Sokół 1300. Zbudowały go Prywatne Zakłady Inżynieryjne „Sokół Motocykle” S.A. we współpracy z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi w Poznaniu.

Maszyna ma być produkowana w dwóch wersjach – z silnikami 1300 i 1800 cm sześciennych. Docelowa roczna produkcja to... 30 sztuk, a cena 150–200 tys. zł. Według producentów  motocykl ma być unikatową, ultranowoczesną konstrukcją tworzoną w Polsce przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem. Ale warto w tym kontekście przypomnieć historię powrotu innej polskiej marki. Produkowany w latach 1956–1965 i nazywany „Harleyem PRL-u” Junak był wówczas jedynym polskim motocyklem z silnikiem czterosuwowym. W lutym 2010 roku pojawił się w Polsce nowy Junak. Wprowadziła go na rynek firma Almot, która wykupiła prawa do logo Junaka. Naprawdę Junak M16 to zmodyfikowany dla UE produkowany w Chinach Regal Raptor Daytona 350. Tak więc jest to tylko powrót polskiej nazwy dla oznaczenia chińskiego produktu.

Fot. T. Gutry

Michał Miłosz

Cały artykuł w najnowszym numerze "TS" (51/2014)

Tagi:

Komentarze:
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz

Tagi: