
Jacek Kurski wygrał proces w Strasburgu w
sprawie sporu z GW

Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu orzekł, że Polska naruszyła wobec
byłego polityka PiS, a obecnie prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego, artykuł 10
Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka.

Kurski w maju 2006 roku w programie "Warto rozmawiać" w TVP Polonia powiedział, że artykuł w
"Gazecie Wyborczej" zawiera "same kłamstwa". Jednocześnie ówczesny poseł PiS stwierdził, że
gazeta poświęca na "oszalałe ataki na PiS", ponieważ "funkcjonuje w układzie medialnym" ze spółką
J&S, importującą do Polski paliwa. Dowodem miała być całostronicowa reklama J&S w
przyniesionym do studia wydaniu. Według niego nie była ona potrzebna potrzebna, ponieważ spółka
to monopolista na polskim rynku.

W reakcji na słowa Kurskiego Agora pozwała obecnego prezesa TVP o ochronę dóbr osobistych i
wygrała. Ówczesny poseł PiS odwołał się od wyroku pierwszej instancji, ale Sąd Apelacyjny w
Warszawie utrzymał go w mocy. W związku z decyzją sądu, polityk złożył kasację, która po
rozpoznaniu przez Sąd Najwyższy została oddalona w listopadzie 2009 roku.

Ostatecznie Kurski zaskarżył wyroki polskich sądów do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w
Strasburgu, a w skardze zarzucił, że jego prawo do wolności wyrażania opinii zostało naruszone.
ETPC zdecydował, że faktycznie orzeczenia sądów krajowych w tej sprawie naruszają artykuł 10
Konwencji praw człowieka i wolności podstawowych, który mówi, że prawo do wolności wyrażania
opinii obejmuje wolność posiadania poglądów oraz przekazywania informacji "bez ingerencji władz
publicznych".

W związku z wyrokiem Polska będzie musiała zapłacić Kurskiemu 12,5 tys. euro odszkodowania i
zadośćuczynienia za szkody oraz tytułem zwrotu poniesionych kosztów.

telewizjarepublika.pl/

http://telewizjarepublika.pl/jacek-kurski-wygral-proces-w-strasburgu-sprawa-dotyczyla-quotgazety-wyborczejquot,35417.html

