NIK prześwietla proces restrukturyzacji LOT. Smutne wnioski

Najwyższa Izba Kontroli krytycznie oceniła proces restrukturyzacji Polskich Linii Lotniczych LOT, który spółka prowadziła przed 2012 r., czyli w okresie poprzedzającym udzielenie jej pomocy publicznej. Nierealnie planowano przychody i koszty, a kolejne programy restrukturyzacji otworzono bez dogłębnej analizy przyczyn niepowodzenia działań podejmowanych w oparciu o wcześniejsze programy.

Corocznie ponoszone straty spółka pokrywała sprzedając posiadany majątek. Kiedy tego majątku zabrakło, spółka wyłącznie wierzycielom i właścicielowi zawdzięcza, że nie została postawiona w stan upadłościwyjaśnia NIK. Pomoc publiczna udzielona PLL LOT wynosiła 527 mln zł. Kontrolerzy zwracają uwagę, że to uratowało ją przed upadłością. Ponadto NIK wskazuje na bałagan w przechowywaniu przez spółkę dokumentów oraz niefrasobliwość w wydawaniu pieniędzy na usługi doradcze.

Inne słabości procesu restrukturyzacji, na które zwraca uwagę Izba, to przyjęcie zbyt optymistycznych założeń dotyczących możliwości realizacji części zaplanowanych działań oraz osiągnięcia założonych efektów ekonomicznych. Chodzi tu m.in. o wielkość planowanych przychodów ze sprzedaży biletów, sprzedaży i zwrotu leasingowych samolotów oraz inicjatyw zmierzających do obniżenia kosztów zakupu paliwa i zmniejszenia jego zużycia.

fot. T. Gutry