Rafał Górski: Wspólny bilet na kolej?

Czy masz dość przepłacania za bilety kolejowe na podróże z przesiadką pomiędzy pociągami różnych spółek? Czy wiesz, że w Holandii można dojechać autobusem czy tramwajem do dworca, przejechać pociągiem do dowolnego innego miasta, tam przejechać tramwajem czy metrem do celu swojej podróży – za całą podróż płacąc tylko raz?

W październiku 2012 r. ówczesny minister transportu Sławomir Nowak wydał rozporządzenie skrótowo nazywane krajowym planem transportowym. Znajduje się w nim zapis o tym, że do 2016 r. powinien zostać wdrożony informatyczny system rozliczeń sprzedaży biletów, umożliwiający sprzedaż jednego biletu na podróże odbywane pociągami różnych przewoźników (z przesiadką).

Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT) zapytało ministerstwo o to, co zrobiono, aby ten zapis zrealizować.  „Z odpowiedzi, jaką uzyskaliśmy w ministerstwie pod koniec 2015 r. wynika, że poprzednie rządy w ciągu 3 lat od opublikowania rozporządzenia nie podjęły żadnych konkretnych prac nad realizacją tego obowiązku” – mówi Krzysztof Rytem, szef CZT. Nowy rząd ma zatem tylko rok na zbudowanie takiego systemu. A wiadomo, że nie jest to zadanie łatwe i wymaga czasu. Uważam, że wspólny bilet to ważne zadanie, bo brak takiego rozwiązania (stosowanego powszechnie w świecie) zniechęca pasażerów do kolei. Bo muszą tracić czas na stanie w kilku kasach, płacić drożej, bo przy każdej przesiadce taryfa naliczana jest znowu od 0 km, bo czasami nie starcza czasu na zakup biletu i trzeba dopłacać za zakup w pociągu. Zdarza się, że podróżujący muszą kupić nowy bilet, ponieważ mają bilet kupiony u innego przewoźnika, a nie każdy orientuje się w gąszczu kolejowych spółek.

„Czy to wszystko powinno obchodzić obywatela-pasażera? Przecież powinien raz stać w kasie i dostać bilet na całą podróż, naliczony od całej długości trasy. A dzielić przychód na poszczególnych przewoźników powinny w 21 wieku komputery. To skandal, że 15 lat od podziału kolei na spółki jeszcze takiego systemu nie wprowadzono” – zauważa Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

 W ramach kampanii „Kolej na dobrą kolej” CZT i INSPRO walczą o wspólny bilet. Zwracam się z prośbą do czytelników „Tygodnika Solidarność” o podpisanie petycji do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa, w tej sprawie.

Petycję jest dostępna na stronie: www.czt.org.pl/kndk. Namów do podpisu członków rodzinny i znajomych. Tylko wspólne zaangażowanie obywateli pozwoli wygrać batalię o wspólny bilet na kolej.

Rafał Górski