
Lis odchodzi w niesławie

W wydanej kilka miesięcy temu książce „Prezesi. Oni rządzili TVP”, zawierającej wywiady z
byłymi szefami telewizji publicznej, znajduje się dość zaskakująca opinia Andrzeja
Urbańskiego. W odpowiedzi na pytanie o swoje największe sukcesy, wskazał ściągnięcie do
TVP Tomasza Lisa.

Opinia to mocno kontrowersyjna i nie podziela jej wielu pracowników stacji. Właśnie, pracowników!
Tak się bowiem składa, że jeden z głównych programów publicystycznych TVP zamawia w firmie
zewnętrznej należącej do Tomasza Lisa, płacąc za to jak za zboże. A przecież nie brakowało i nie
brakuje dziennikarzy będących pracownikami stacji, którzy poprowadziliby program zdecydowanie
lepiej – bardziej obiektywnie, dobierając szerszy wachlarz dyskutantów. Wśród takich osób można
wskazać choćby Krzysztofa Ziemca, który jest profesjonalistą wśród prowadzących. Nie kryje
równocześnie swoich chrześcijańskich przekonań, ale to raczej dodatkowy, moralny atut. Naprawdę
trudno zrozumieć dotychczasowy upór szefów TVP w podpisywaniu lukratywnych kontraktów z
Tomaszem Lisem – facetem, co do obiektywizmu którego zastrzeżenia zgłaszali już nawet kierownicy
anten, o czym pisaliśmy w „Tygodniku Solidarność”.

Przyznany przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich anty-tytuł „Hieny Roku” dla Tomasza Lisa
jest jak najbardziej zasłużony. I nie chodzi tylko o brutalny atak na córkę ówczesnego kandydata na
prezydenta – oparty jak się okazało o opinie z fałszywego konta Kingi Dudy na Twitterze. Anty-tytuł
można by przyznać za wiele incydentów wywołanych przez „Newsweek”, którego Lis jest redaktorem
naczelnym od 2012 roku, np. za opublikowanie okładki przedstawiającej Antoniego Macierewicza
jako muzułmanina – w turbanie z długą brodą – i tytułem: „Amok. Czy język nienawiści wywoła
prawdziwą wojnę”. Albo okładki z Jarosławem Kaczyńskim i tytułem „Dzień świra”. Komentarze
właściwie zbędne. Można z kimś toczyć polityczną wojnę, ale zarzucanie przeciwnikowi publicznie
szaleństwa, obrzucanie inwektywami, jest przekroczeniem dziennikarskiego rubikonu. W tego typu
materiały wpisał się także atak „Newsweeka” na szefa Solidarności Piotra Dudę we wrześniu tego
roku. Miał uderzyć w cały obóz niepodległościowy, obóz zmiany. Związek podpisał przecież umowę
programową z Andrzejem Dudą i od wyborów prezydenckich zaczęło się polityczne przesilenie.
Dobra jest puenta całej historii: obóz zmiany zwyciężył, Lis odchodzi z TVP w niesławie, a
Solidarność – dalej robi swoje.

Krzysztof Świątek


