Kto i po co niszczy polską kolej?
Związkowcy z małopolskiej Sekcji Pracowników PKP NSZZ Solidarność przygotowali raport szkód, do jakich doprowadził na kolei rząd PO-PSL w czasie 8 lat swoich rządów.
- Wprowadzono wiele negatywnych zmian w obszarze organizacji i zarządzania spółkami kolejowymi – mówi Henryk Sikora przewodniczący Sekcji Małopolskiej Kolejarzy i współautor raportu. – Sprowadzono tabuny bankierów, finansistów i ekspertów z zakresu tzw. zarządzania nieruchomościami. Nowe kadry zaopatrzone w nieosiągalne nawet dla najlepszych kolejarzy apanaże, drenowały finansowo kolej na różne sposoby.
- Skupiono się na tabelkach, tzw. efektywności, optymalizacji, doraźnym zysku, zaniedbując bezpieczeństwo, rozwój i interes kolei w dłuższej perspektywie, budowanie stabilnej przyszłości – mówi Zenon Kozendra, członek prezydium Sekcji Krajowej Kolejarzy. - Zapomniano o pracownikach, doświadczonych kolejarzach, którzy często dla „światłych" menagerów i „nowoczesnych" dyrektorów zarządzających albo dyrektorów projektów stanowili zagrożenie i przeszkodę.
W okresie rządów koalicji dokonano pięciu prywatyzacji spółek kolejowych co było i jest priorytetem tej władzy o czym świadczy choćby desperacja z jaką sprzedawano w ostatnim miesiącu PKP Energetyka, choć głosy krytyki tej decyzji można było usłyszeć z różnych stron.
Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp z o.o.
To była pierwsza prywatyzacja przeprowadzona przez PKP S.A,. za przyzwoleniem rządu PO – PSL, polegającą na zbyciu 100 proc. udziałów spółki Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp z o.o. (PNI), spółce Budimex. Pomimo obowiązującego w tej spółce zakładowego układu zbiorowego pracy oraz podpisanego paktu gwarancji pracowniczych szybko okazało się, że były to gwarancje wyłącznie papierowe. Prywatyzacja i jej dalsze konsekwencje spowodowały powolną agonię PNI aż do trwającego obecnie procesu likwidacji spółki i przewidywanego zamknięcia jej działalności na koniec 2015 r.
Zamiast lepszego (jak obiecywano) wykorzystania potencjału inwestycyjnego PNI poprzez przejęcie miliardowych kontraktów, doprowadzono do wymiernych strat finansowych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, poprzez zaniechanie i wieloletnie opóźnienia w realizacji wielu modernizacji linii kolejowych (np. Skierniewice, Kraków – Katowice, Biadoliny).
Adam Zyzman
Cały artykuł w najnowszym numerze "TS" (44/2015)
fot. M. Żegliński